Tien tips voor een geslaagde zakenlunch

Een zakelijk gesprek verloopt zoveel makkelijker bij een goede maaltijd. Het is ook soms aangewezen om een klant of prospect even weg te halen uit zijn vertrouwde habitat, bijvoorbeeld als zaken vastzitten. Veelal helpt de meer ongedwongen sfeer van een lunch om de zaken in een ander perspectief te zien. Hieronder tien tips voor een zakenlunch waarbij alle partijen met een 'voldaan' gevoel het restaurant verlaten.

1. Denk na over het doel van de lunch en kies een locatie in functie daarvan. Is het de bedoeling dat je de tafel verlaat met een getekend contract op zak? Kies dan voor een rustig restaurant waar je in alle discretie kan praten of onderhandelen. Zorg er ook voor dat de tafel ruim genoeg is voor de nodige paperassen. Is het daarentegen louter de bedoeling om de persoonlijke relatie te versterken, dan is het wellicht aangewezen om te kiezen voor een meer ongedwongen sfeer.

2. Wees op tijd. En dat betekent niet dat u op hetzelfde tijdstip als uw genodigden arriveert, maar 10 minuten vroeger op de afspraak bent. Bevalt de tafel niet, dan kan u nog ingrijpen.

3. Geef laatkomers de mogelijkheid om te verwittigen. Niets is zo vervelend als moeten wachten op een laatkomer en niet weten waar die uithangt. Zorg er daarom voor dat je zelf alle gsm-nummers van de genodigden bij de hand hebt en dat de genodigden zelf ook over jouw nummer én het nummer van het restaurant beschikken.

4. Denk aan gratis parkeermogelijkheid. Het makkelijkst is natuurlijk een restaurant uitkiezen met parking. Is de afspraak in een restaurant in het stadscentrum, vraag dan even na bij het restaurant of er geen parkingvouchers te verkrijgen zijn voor de dichtstbijzijnde parking.

5. Laat je gast het menu bepalen. Je kan wel wat sturen, maar je kan moeilijk je eigen smaak opdringen. Hou er ook rekening mee dat je altijd sneller bediend bent als iedereen hetzelfde menu neemt. Het vaste lunchmenu is in die optiek een aanrader.

6. Wat met wijn? Als gastheer of gastvrouw neem je wel best zelf het initiatief bij de keuze van de wijn, tenzij je weet dat een van je gasten een wijnkenner is. Door te kiezen voor de aangepaste wijnen die het restaurant zelf voorstelt, speel je op veilig. Dat je niet te diep in het glas moet kijken hoeft geen betoog. Beperk je tot een glas of drie en bestel zeker ook een fles water.

7. Plaats je gast niet met het gezicht naar de muur. Op die manier behoudt hij/zij het gevoel van ruimte en overzicht.

8. Zet je gsm op stil. Niets is zo vervelend als een lunch die verstoord wordt door onverwachte telefoons.

9. Kom na ongeveer tien minuten to the point. Stel iedereen aan elkaar voor, schets de context en bestel. Vervolgens is het aan de gastheer om te bepalen hoe de lunch verder verloopt: komt er een agenda aan te pas of verloopt de lunch veeleer informeel?

10. Zorg ervoor dat je gast zich op zijn/haar gemak voelt. Je mag het beste restaurant kiezen, als je er niet in slaagt om je aan te passen aan je gast, zal je zakenlunch nooit geslaagd zijn. Lekker eten in een gepast kader helpen wel, maar een aangename tafelgenoot is zoveel belangrijker.

afdrukken