Typedocumenten bij lichamelijke schade

Slachtoffers van een ongeval moeten vaak heel wat administratie doorlopen om een vergoeding te krijgen van de verzekeraar van de aansprakelijke. Om dit wat makkelijker te maken, hebben de aansprakelijkheidsverzekeraars en rechtsbijstandverzekeraars die lid zijn van Assuralia een aantal typedocumenten uitgewerkt.

Het is de bedoeling dat de bij Assuralia aangesloten aansprakelijkheids- en rechtsbijstandverzekeraars de typedocumenten gebruiken in hun contacten met de slachtoffers van lichamelijke schade, hetzij rechtstreeks naar aanleiding van de schadeaangifte (bv. de vragenlijst algemene inlichtingen), hetzij bij de informatievergaring die komt kijken bij het beheer van het dossier (bv. overzicht van de medische kosten). De verzekeraars voegen deze modeldocumenten, naargelang de omstandigheden (aard van de verwondingen, overlijden,...), bij de briefwisseling aan de slachtoffers of hun nabestaanden.

Het slachtoffer moet de documenten slechts één keer invullen. Als hij hetzelfde document van een andere betrokken verzekeraar krijgt, kan hij eenvoudigweg een kopie overhandigen of laten weten welke verzekeraar in het bezit is van het ingevulde document, samen met het referentienummer van zijn dossier.

 Voor de verzekeraars bieden ze dan weer het voordeel dat ze snel de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben voor het beheer van hun dossiers.

De documenten zijn beschikbaar in het Frans, Nederlands, Duits en Engels. Ze hebben een gestandaardiseerde opmaak, waardoor ze makkelijk herkenbaar zijn. De verzekeringsondernemingen mogen de documenten personaliseren met logo's en hoofdingen, maar aan de lay-out mag niet geraakt worden. De meest recente versies kunnen worden geraadpleegd op de website van Assuralia

print